Har du assistans från Humana?
Det här gäller nu.
Den 31 januari beslutade inspektionen för vård och omsorg (IVO) att återkalla tillståndet för Humana assistans AB. I samband med det har Försäkringskassan beslutat att stoppa utbetalningarna till bolaget och istället betala direkt till dig som får assistans via dem.
Din rätt att få assistans påverkas inte.
Att ett bolag får sitt tillstånd återkallat påverkar inte din rätt till assistans, har du ett beslut om ersättning fortsätter det att gälla precis som innan.
Har du fått ett brev från oss?
Ni som har Humana som betalningsmottagare har fått ett brev från oss eftersom vi inte längre godkänner Humana som betalningsmottagare, utbetalningen kommer istället ske direkt till dig. I brevet finns information om vad som gäller om du redan har ett konto registrerat hos samt hur du ska göra om du inte har det.
Humana har fått sitt tillstånd att bedriva återkallat från IVO och därför stoppar Försäkringskassan utbetalningar till dem. Sam tidigt har Humana överklagat beslutet till Förvaltningsrätten och fått beviljat Inhibition. Det betyder att de får bedriva Assistansen till domstolen har prövat beslutet. Däremot har Försäkringskassan i sina tillämpningar beslutat att inte betala ut assistansersättningen direkt till Humana, utan istället till dig som assistansberättigad.
Dina alternativ som du har nu är fortsätta anlita Humana, men då får du en faktura från dem varje månad att betala, byta till ett annat assistansbolag, låta kommunen driva din assistans eller sköta din assistans själv.
Tveka inte kontakta oss på Supportlyftet, helt förutsättningslöst. Vi är övertygade om vi kan ge dig och dina assistenter ett attraktiv förslag, som har goda förutsättningar att skapa en bättre situation, än Ni har idag.
Läs mer från Försäkringskassan här:
https://www.forsakringskassan.se/nyhetsarkiv/nyheter-press/2023-02-07-har-du-assistans-fran-humana